ОСВІТНЯ ДІЯЛЬНІСТЬ

Першочерговим завданням, що постає перед аграрною освітою та наукою в Україні, є якісна підготовка конкурентоспроможних фахівців для українського та міжнародного ринків праці. Це завдання є стратегічним у формуванні державної освітньої політики та відображено у низці нормативно-правових актів, серед яких важливе значення має Закон України «Про вищу освіту», активна імплементація основних положень якого відбувається в Національному університеті біоресурсів і природокористування України.

Згідно з його вимогами, місією університету є створення, систематизація, збереження та поширення сучасних наукових знань для покращення якості життя людей, а також підготовка фахівців європейського та світового рівнів інтелектуального та особистісного розвитку. Свою місію НУБіП України реалізує через основні напрями розвитку, до яких належать суспільно-виховна, міжнародна, освітньо-навчальна, науково-дослідницька, інноваційна, виробничо-господарська діяльність.

Освітня діяльність в університеті має світський характер, захищена від втручання політичних партій, громадських і релігійних організацій. Головною її метою є подальше інтегрування в світову освітню систему та утвердження університету в статусі міжнародного.

Концепція освітньої діяльності вишу базується на таких принципах:

• доступність вищої освіти для осіб, які відповідають вимогам професійного відбору (конкурсу) з урахуванням наявних пільг для сільської молоді та тих, хто проживає в зоні, забрудненій унаслідок катастрофи на ЧАЕС;

• рівність умов для кожного студента, слухача, аспіранта, докторанта з метою повної реалізації їхніх здібностей, таланту, всебічного розвитку особистості;

• відкритий характер ЗВО, створення передумов для вибору форми і профілю навчання;

• пріоритетність загальнолюдських духовних цінностей, гуманізм і демократизм навчального процесу;

• логічна єдність і безперервність навчального процесу, інтеграція навчальної діяльності з наукою та виробництвом;

• відповідність рівня освіти рівню світових вимог;

• відкритий характер конкурсів та контрактів на заміщення вакантних посад керівників підрозділів, деканів, професорів, доцентів, інших співробітників.

Освітній процес в університеті ґрунтується на системному підході з метою формування у студентів широти поглядів, нестандартності мислення, здатності вирішувати загальновиробничі та соціально-економічні проблеми в їх взаємозв’язку.


Ректор університету Станіслав Ніколаєнко з учасниками обласної конференції «Учнівські лісництва — ефективна форма еколого-натуралістичної освіти, трудового виховання та допрофесійної підготовки учнівської молоді»

Виховний процес є невід’ємним складником освітньої діяльності та передбачає виховання майбутніх фахівців у кращих традиціях національної та світової культур з урахуванням загальнолюдських пріоритетів, програми відродження та розбудови національної економіки, культури, науки, духовної єдності нації та народів України.

Одним із вирішальних напрямів реалізації стратегічних завдань вишу є створення принципово нового механізму взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу, що ґрунтується на дотриманні принципу єдності їхніх інтересів, педагогічних можливостей та потреб особистості.

Основною метою розвитку освіти в університеті на 2015–2020 рр., згідно з програмою розвитку НУБіП України «Голосіївська ініціатива — 2020», є підвищення якості навчального процесу, вдосконалення чинних програм підготовки фахівців освітніх ступенів «Бакалавр» і «Магістр», розширення переліку нових спеціальностей та освітніх програм відповідно до попиту на українському та міжнародному ринках праці.

Відповідно до змісту завдань програми розвитку університету розроблено та розпочато реалізацію низки положень, а саме: «Про забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти у НУБіП України», «Про підготовку магістрів у НУБіП України», «Про підготовку і захист магістерської роботи в НУБіП України», «Про випускну бакалаврську роботу в НУБіП України», «Про практичну підготовку студентів НУБіП України», «Про електронне освітнє середовище НУБіП України», «Про навчально-інформаційний портал НУБіП України» тощо.

Університет є одним із провідних закладів освіти, науки і культури в Україні. У трьох навчально-наукових інститутах, на 13 факультетах базового закладу університету (м. Київ) та в 11 відокремлених підрозділах НУБіП України (ЗВО ІІ–ІІІ рівнів акредитації в різних регіонах України) навчаються понад 30 тисяч студентів та більше ніж 440 аспірантів, докторантів і пошукувачів.

Освітній процес і наукові дослідження в університеті забезпечують понад 3300 науково-педагогічних і педагогічних працівників, зокрема 33 академіки і члени-кореспонденти академій наук, приблизно 270 професорів і докторів наук, 1059 кандидатів наук і доцентів.

Підготовка фахівців в університеті здійснюється: ОКР «Молодший спеціаліст» — за 26 спеціальностями; ОС «Бакалавр» — за 36 спеціальностями; ОКР «Спеціаліст» — за 13 спеціальностями; ОС «Магістр» — за 37 спеціальностями та 56 освітніми програмами, доктор філософії — за 34 спеціальностями, доктор наук — за 34 спеціальностями. В університеті функціонують 20 спеціалізованих вчених рад із захисту дисертацій за 43 спеціальностями з семи галузей науки.

У базовому закладі ступенева система підготовки фахівців реалізується за схемою «бакалавр — магістр». Крім того, тут щорічно здійснюють перепідготовку і підвищення кваліфікації понад три тисячі фахівців для аграрного сектору економіки.


Навчальні заняття студентів IV курсу факультету ветеринарної медицини в лабораторії паразитології та інвазійних хвороб тварин

Навчаються в НУБіП України на стаціонарній та заочній формах. Студенти базового закладу навчаються у 17 навчальних корпусах і проживають у 14 гуртожитках. Окрім того, в навчально-дослідних господарствах і дослідних станціях університету є шість гуртожитків для проживання студентів під час проходження практичного навчання.

Освітній процес в НУБіП України відбувається у формі навчальних занять, самостійної роботи студентів, їхньої практичної підготовки та контрольних заходів. Основними видами навчальних занять є лекція, лабораторне, практичне, семінарське та індивідуальне заняття, консультація. Організація навчальних занять регулюється розкладом занять за семестрами та річним графіком навчального процесу. Самостійна робота студента є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових занять. Час, відведений для самостійної роботи студента, регламентує робочий навчальний план і становить не менше половини загального обсягу навчального часу студента, відведеного для вивчення конкретної дисципліни.

Практична підготовка студентів — це обов’язковий компонент навчальної програми для здобуття освітнього ступеня та кваліфікаційного рівня. Метою такої підготовки є набуття студентом професійних умінь та навичок. У різних ґрунтово-кліматичних зонах України на територіях Полісся, Лісостепу, Степу та субтропіках, університет має потужну базу для проведення практичного навчання студентів, зокрема дев’ять відокремлених підрозділів, навчально-науковий центр, Державне підприємство, дослідну станцію та інші навчально-науково-виробничі підрозділи.


Заняття з дисципліни «Законодавча база навчальних закладів»

У навчально-дослідних господарствах і дослідних станціях університету створено понад 67 навчально-виробничих і навчально-науково-виробничих лабораторій, де проводять лабораторні та практичні заняття, студенти проходять навчальну та виробничу практики тощо. Загальна навчальна площа цих лабораторій становить 1161 м2.

Загальна площа земельних угідь, що закріплені за господарствами, становить понад 37 000 га (зокрема приблизно 18 000 га лісу). Тут є дослідні поля, теплиці, тваринницькі комплекси, функціонують машинно-тракторні парки, майстерні, полігони, цехи тощо.

До матеріально-технічної бази НУБіП України, крім навчальних корпусів і гуртожитків, входять їдальня, кінно-спортивний комплекс, наукова бібліотека та її філії в навчальних корпусах, інформаційний центр, обладнаний сучасною комп’ютерною технікою, міжнародним зв’язком, електронною поштою. Університет має власну автомобільну базу і телефонну станцію. Загальна площа навчально-лабораторних споруд вишу становить 99 597 м2.

При кафедрах університету створені та функціонують навчальні лабораторії, кабінети, класи персональних комп’ютерів, майстерні, полігони загальною площею понад 67 673 м2. Для забезпечення навчального процесу в наукових установах та виробництвах на площах приблизно 8000 м2 діють структурні підрозділи кафедр вишу.

Особливістю організації освітнього процесу є те, що для всіх спеціальностей підготовки фахівців запроваджена Європейська кредитна трансферно-накопичувальна система (ЄКТС), за якою облік навчального навантаження студентів, необхідного для досягнення визначених результатів навчання, обліковується у кредитах ЄКТС. Використання ЄКТС наближає оцінювання знань студентів до європейських критеріїв. Кредитно-модульна система навчання запроваджена також і для заочної форми навчання.


Практичні заняття на механіко-технологічному факультеті

Принцип модульного навчання полягає в тому, що навчальний матеріал кожної дисципліни, відповідно до його обсягу та структури, поділено на змістові модулі. Змістовий модуль — це логічно завершена частина теоретичного та практичного навчального матеріалу з дисципліни, що містить декілька лекційних тем, практичних (семінарських) занять, лабораторних робіт, розрахункових завдань тощо. Кількість змістових модулів із дисципліни визначає науково-педагогічний працівник, який відповідає за її викладання, а затверджує кафедра. Змістові модулі включають у календарний навчальний план викладання дисципліни. Рекомендована кількість змістових модулів дисципліни — два-чотири за навчальний семестр з обов’язковим контролем засвоєння кожного. Вивчення матеріалу в обсязі змістового модуля здійснюється під час аудиторних занять та самостійної роботи студентів.

Навчальне навантаження вимірюють у годинах та кредитах ЄКTС, де один кредит ЄКTС відповідає 30 год. Загальне навчальне навантаження студента на один навчальний рік має становити не менше 60 кредитів ЄКTС, на семестр — 30.

Навчально-методичну роботу викладачів університету спрямовано на забезпечення навчального процесу підручниками, навчальними посібниками і методичними розробками, зокрема на електронних носіях інформації, типовими та робочими навчальними програмами дисциплін, що є частиною освітньо-професійних програм з урахуванням ступеневості підготовки фахівців та світового досвіду в галузі освіти.

У НУБіП України продовжується активна робота щодо створення електронних навчальних курсів та лекцій з навчальних дисциплін, підручників, навчальних посібників і методичних розробок на веб-сайтах факультетів, навчально-наукових інститутів та в загальноуніверситетській комп’ютерній мережі. В електронну форму переведено значну кількість підручників і навчальних посібників, авторами яких є науково-педагогічні працівники НУБіП України, створено електронні варіанти низки курсів лекцій, що викладають студентам університету, електронні методичні розробки до вивчення окремих дисциплін, розроблено навчально-контролюючі системи.

Важливою особливістю організації освітнього процесу в університеті є викладання більшості дисциплін англійською мовою для окремих груп студентів, яке було запроваджено з 2003 р. для трьох напрямів підготовки: «Ветеринарна медицина», «Агрономія» і «Менеджмент». З роками кількість таких напрямів підготовки постійно зростала і сьогодні вона становить 16. Збільшилася й кількість дисциплін, які викладають англійською мовою, та кількість науково-педагогічних працівників, які їх читають, у 2017 р. — 134. Випускникам, які навчалися в групах з викладанням дисциплін англійською мовою, видають відповідні сертифікати. Така особливість організації освітнього процесу дозволяє випускникам, які вільно володіють англійською мовою, швидше адаптуватися до вимог сучасного ринку праці, зокрема й міжнародного, або продовжити навчання у провідних університетах світу та обіймати відповідні посади у різних міжнародних структурах.

Ще однією особливістю організації освітнього процесу в університеті є можливість осіб із числа молодших спеціалістів навчатися за бакалаврськими програмами за скороченим обсягом (180 кредитів ЄКТС), якщо їхні спеціальності належать до спеціальностей, на які вони вступають.

Зазначені особливості організації освітнього процесу забезпечують належний рівень його якості, що підтверджується результатами участі студентів вишу в І та ІІ етапах Всеукраїнської студентської олімпіади. Згідно з наказом МОН України від 9 грудня 2016 р. № 1495 «Про проведення Всеукраїнської студентської олімпіади у 2016–2017 навчальному році», у базовому закладі університету було проведено І-й етап Всеукраїнської студентської олімпіади, в якому взяли участь 4071 студентів. Всього переможців І етапу олімпіади — 321 студент, які вибороли призові місця. Заохочення переможців І етапу олімпіади відповідає «Положенням про проведення Всеукраїнської студентської олімпіади в НУБіП України».

У ІІ етапі Всеукраїнської студентської олімпіади 2016–2017 н. р., який проводили в базових ЗВО, визначених тим же наказом МОН України, взяли участь 192 студенти університету, 35 з яких стали переможцями і призерами. 13 команд студентів університету стали переможцями у командному заліку.

Освітній процес в НУБіП України спрямований на підготовку успішного фахівця. Загальновідомо, що успішний фахівець забезпечує успішність компанії роботодавця, а відтак — успішність галузі економіки, що загалом забезпечує стабільний розвиток країни.


Випускники-магістри 2017 р. факультету тваринництва та водних біоресурсів