Винаходи та інновації. Винахідники України
  Голубенко Микола Степанович

 
Головний конструктор Проектно-
конструкторського-технологічного
бюро «Конкорд».


Академік Інженерної академії України,
академік Міжнародної інженерної академії,
лауреат Державної премії СРСР,
заслужений винахідник України,
кандидат технічних наук
 
 


Старт ракети залізнично-дорожнього комплексу


Дослідно-промисловий зразок ВЕУ ТГ-750 (м. Дніпропетровськ)
  М. С. Голубенко народився 28 травня 1936 р. в с. Новопавлівка Межівського району Дніпропетровської області.
   Після закінчення у 1959 р. Дніпропетровського державного університету (фізико-технічний факультет) працював три роки в КБ Воткінського машзаводу начальником групи (розробка та виготовлення оперативно-тактичних ракет), потім два роки на Павлоградському хімзаводі начальником групи з розробки перспективного твердого палива для двигунів балістичних ракет та 40 років у Державному конструкторському бюро «Південне», де пройшов усі щаблі професійного зростання від старшого інженера до начальника і головного конструктора КБ ракетних двигунів на твердому паливі.
   За ці роки Микола Степанович створив низку унікальних вузлів ракетних систем, соплових блоків, пускових та відсічних клапанів, редукторів високого тиску, касетних боєголовок, систем та клапанів вдуву гарячого газу (до 3600 К) маршевих двигунів, систем для управління ракетами за схемою «утка» тощо. Майже 200 авторських свідоцтв має Микола Степанович на винаходи з ракетної техніки. Наукові та конструкторські розробки М. Голубенка опубліковані в 180 наукових статтях, монографії та 2 посібниках для студентів.
   За визначну роль у розробці та впровадженні нових рішень у ракетну техніку він був удостоєний звання заслуженого винахідника України, лауреата Державної премії СРСР, одержав нагороди: орден «Дружба народів», медаль «М. К. Янгеля» та медаль «В. Ф. і А. Ф. Уткіни».
   Паралельно з роботами з ракетно-космічної техніки М. С. Голубенко ініціював у ДКБ «Південне» конструювання (з 1989 р.) вітроелектричних агрегатів. Перший створений в Україні вітроелектричний агрегат АВЕ-200 був змонтований у Павлограді й запущений 28 квітня 1991 р. Упродовж 1992–2002 рр. в Україні та Росії були створені промислово-випробувальні вітрові електричні станції (ВЕС): Акташська, Чорноморська та Аджигільська в Україні, а також Воркутинська ВЕС та Анадирська ВДЕС у Росії. Остання працює досі й уже повністю себе окупила.
   За великий внесок у конструювання та виробництво ВЕУ М. Голубенко був нагороджений медаллю «Ю. В. Кондратюка».
   У 2003 р. у складі асоціаційного об’єднання «ПФГ «Конкорд» за ініціативи голови ради директорів С. І. Довгалюка було створено департамент вітроенергетики, на базі якого у 2004 р. було засновано Проектно-конструкторське технологічне бюро «Конкорд», головним конструктором якого став М. С. Голубенко, а директором — О. Б. Довгалюк.
   Основу ПКТБ «Конкорд» складають фахівці з багаторічним досвідом розробки, випробовування та експлуатації вітроелектричних установок, який вони набули, працюючи в ДКБ «Південне».
   У 2006–2008 рр. у передмісті Дніпропетровська був змонтований та пройшов випробування дослідний зразок принципово нової безредукторної турбогенераторної вітряної електричної установки ТГ-750 потужністю 750 кВт, на основні конструктивно-технологічних рішень якої одержано 12 патентів.
   Агрегат ВЕУ ТГ-750 виготовлений на власному заводі ПКТБ «Конкорд». Він має конструкцію, що не застосовувалася дотепер ніде у світі. Майже всі вузли установки є ноу-хау й захищені патентами. Її проектна потужність — 750 кВт, вона фактично може вважатися найпотужнішим вітрогенератором, створеним на території України.
   Особливість ВЕУ ТГ-750 в тому, що електрогенератори прямо пов’язані з маленькими турбінами, вмонтованими в лопаті ротора. Через змінну швидкість вітру великий пропелер вітряка може обертатися то швидше, то повільніше. Але маленькі турбіни при цьому дають стабільні оберти, що забезпечує сталість параметрів вироблюваного струму, а також максимальний ККД установки за будь-якої сили вітру. Лопаті головного гвинта розділені на дві частини — нерухому й поворотну, що дозволяє гнучко керувати установкою та знижує навантаження на конструкцію. Агрегат повністю автоматизований, обладнаний системою орієнтації на вітер, системами безпеки, контролю вібрації, температур. Порівняно із сучасними західними вітротурбінами, вага і ціна української на 20–30 % менша. Вона придатна до роботи в широкому діапазоні температур (від +50°С до –50°С).
   Наразі виготовлено і монтується промисловий зразок ВЕУ ТГ-1000 для вітродизельної ВЕС на о. Зміїний.
   Сьогодні також здійснюється розробка ВЕУ ТГ-2500 потужністю 2500 кВт з діаметром вітроколеса 106 м і висотою вежі 70 м.
   За значний внесок у розвиток Дніпропетровщини М. Голубенка у 2006 р. було нагороджено відзнакою «За розвиток регіону».
   Дніпропетровські винахідники та ПКТБ «Конкорд» планують побудувати приватну вітростанцію на базі своєї турбогенераторної вітроустановки. Цього року Уряд та Верховна Рада ухвалили «зелений тариф» на виробництво електроенергії вітровими станціями — це робить виробництво нових вітрових установок та ВЕС на їх базі надзвичайно прибутковим сектором економіки.
 
Пр. Кірова, 82-г, м. Дніпропетровськ, Україна, 49061. Тел.: 0 (562) 31-77-90, факс: 0 (562) 31-77-91.
Е-mail: wind@concordgroup.com.ua. Web-сайт: http://www.concordgroup.com.ua
     Назад   ]   Зміст   [   Вперед